“No, thank you”

26 september 2019 - Tbilisi, Georgië

Zijn we dan!!

En dat na een zeer enerverend soort van afscheid in Amsterdam, dat zorgde voor dé kater van 2019.. Uiteraard weer de Old Sailor verlost van de hele voorraad Guinness, nog een Zuid-Amerikaan uit de gracht gevist, om vervolgens ‘s nachts op Funda een appartement uit te zoeken voor de taxichauffeur.

De vlucht naar Parijs was prima, alleen had mijn (Janna) buurman al 2x overgegeven voordat we überhaupt opgestegen waren. Aangezien ik worstelde met een Amsterdamse kater, hadden we meteen een band.

Vervolgens de vlucht naar Georgië, waar we dan in het stikdonker aankwamen op een muisstil vliegveld. Geld gepind en toen een poging gaan wagen om een bus te vinden naar ons Airbnb. Van dit airbnb hadden we een foto, en een routebeschrijving in het Georgisch (dachten we).. Snel kwamen we tot de conclusie dat dus echt NIEMAND Engels spreekt. We hebben de bushalte opgezocht waar we eruit moesten, de symbolen uit ons hoofd geleerd, en bedacht dat we uit zouden stappen als die halte op de lichtbak voorbij zou flitsen. Dit duurde... en duurde.. en duurde.. en duurde.. Na heel lang rijden toch maar eens aan de chauffeur gaan “vragen”, die ons in het Russisch verzocht uit te stappen. Sta je dan, met een kater en een backpack, in het stikdonker op een soort van derderangs busstation waar we met ons “ge-wtf” de hele lokale methadon-poli wakker maakten. Dan toch maar een taxi?? Of in ieder geval een lift?

Een paar straten verderop zagen we een knuffelbare gezette man in een soort van iets dat ooit een taxi geweest had kunnen zijn, en hebben we hem de foto’s van ons airbnb in het gezicht geduwd. Wederom kregen we een relaas in het Russisch en vertelde ie ons dat ie geen idee had waar dit flatgebouw lag. Mijn geduld raakte enigszins op, omdat ik niet snapte dat er niemand de Georgische routebeschrijving kon lezen. Dat was het moment dat we erachter kwamen dat de routebeschrijving in het Russisch was.. en niet in het Georgisch. We hadden dus in de bus gekeken naar een halte met Russische symbolen.. die never nooit zou komen.. oeps. Gelukkig was de chauffeur zo vriendelijk om onder enige dwang met ons het verblijf te gaan zoeken, en... gevonden! Hij was zo beduusd dat ie weg wilde rijden zonder ook maar geld te vragen zelfs. We hebben die arme man toch maar wat betaald.

Aan de hand van een foto en nog een zestal escape room-achtige opdrachten hebben we ook een sleutel van het appartement weten te bemachtigen. Dit is tevens het moment dat ik mezelf tot eigenaar bekroonde van een kitten. Hup mee naar binnen natuurlijk (het beestje gilde zo hard, dat de hele buurt me dankbaar was).. En zo gebeurt het dus dat je midden in de nacht met de Georgische eigenaar van een air bnb appartement aan het appen bent over het binnenhalen van een weeskat.

De volgende dag dapper richting het oude centrum geslenterd. Zo kwamen we al snel tot de conclusie dat Georgische mannen echt heel opdringerig zijn, en zeer volhardend. Na 5 minuten had Laura de eerste “I love you” al te pakken. Het kan soms snel gaan in de liefde. Je start je dag met z’n tweetjes aan een tafel om te ontbijten, en je eindigt met 3 Georgische mannen en een lading wijn (die we overigens zeer diplomatiek geweigerd hebben). Op niet misverstane wijze even duidelijk moeten maken zelfs dat ze toch echt hun handen thuis moesten houden. Dat belooft wat voor de roadtrip. Geen fles wijn mee als kadootje, maar als slagwapen blijkbaar. We gaan toch maar voor onderweg even het woord “nee” uitprinten.

We worden de rest van de dag overal aangekeken, nagestaard, er wordt naar ons geroepen en gelachen. Ook door de politie trouwens, misschien nog wel het ergst. Mits ze niet in de auto zitten met alle zwaailichten aan, om een dutje te doen.

Bijzonder land, bijzondere mensen, ontzettend gastvrij en behulpzaam (althans.. de meesten).. maar ook 100 jaar terug de tijd in, gebouwen die lijken in te storten als je er tegenaan niest, en vreselijke drankorgels hier.

We gaan ons nu ff verder oriënteren en bedenken hoe en waar we ergens een lift kunnen krijgen naar de bergen.. wordt vervolgd weer! 😂